פרס בוני ציון הוא ביטוי לתמיכה בעולים שסייעו להצעיד קדימה את ישראל ולהכרה באלה המגשימים את מימוש מהותה של הציונות המודרנית על ידי תרומה משמעותית לפיתוח מדינת ישראל.

הודעה לעיתונות – זוכי פרס בוני ציון לשנת 2017

הרב יהושע פס, מייסד ומנכ”ל “נפש בנפש”: “עולים מארצות דוברות אנגלית ממשיכים לתרום תרומה משמעותית למדינת ישראל מדי יום. גם השנה, זוכי פרס “בוני ציון” הם ההוכחה הטובה ביותר כי אין גבול להשפעה שיכולה להיות לכל עולה ועולה על עתידה של המדינה. אנו מברכים על הזכות לכבד ולהוקיר קבוצה כה מכובדת של אישים מרשימים אשר מהווים השראה ציונית אדירה”.

מדע ורפואה – פרופסור בן קורן עומד בראש מכון הקרינה במרכז הרפואי תל אביב (בית החולים איכילוב) במשך 14 שנים והוא בעל ניסיון של 30 שנה בשימוש בהקרנה לטיפול בגידולים. הוביל מהפכה בתחכום טיפולי אשר עוררה את המנהלים הכלליים של בתי החולים הראשיים בישראל להקים מאיצים לינאריים מתוחכמים ורבי עוצמה במוסדותיהם. הוא שכנע את הנהגת המכון הלאומי לסרטן בארה”ב להפוך את  שיתוף הפעולה במחקר שלהם הקשור לקרינה, לכלל-עולמי.  בזכות כך נעשתה ישראל לחברה הבינלאומית הראשונה בקבוצת Radiation Therapy Oncology Group לטיפולי קרינה בגידולים (הזרוע של ה-NCI האחראית למחקר הקרינה המתקדם ביותר).  קורן גם מכהן כיושב ראש הוועדה הבינלאומית של  ה- RTOG שהתרחבה לאחרונה והיא כוללת יותר מ-50 מדינות חברות כולל יפן, אירלנד, פרו, אוסטרליה וערב הסעודית.

נוסף על כך, הוא  היו”ר של עמותת ‘גישה לחיים’ (Life’s Door) שהוקם בשיתוף עם אשתו דבורה, המוביל את התנועה לשילוב רוחני בתוך הטיפול הבריאותי כפלטפורמה להצעת תקווה ומשמעות לאנשים הניצבים מול מחלה חמורה וקץ החיים. יותר מ-10,000 אנשים במדינת ישראל נעזרו באופן ישיר על ידי עמותה זו.

באמצעות הרצאות וכתיבה, בן הוא “שגריר” המציג בגאווה חדשנות “כחול-לבן” בטיפולי בריאות בפני קהילות הרפואה והביו-פרמקולוגיה ברחבי העולם.

פעילות התנדבותית – יחד עם מרים אברהם, עולה ותיקה מארה”ב, בת’ שטיינברג יסדה את עמותת ‘שותף’: תכניות שילוב בירושלים. ׳שותף׳ מציעה תכניות שילוב בלתי-פורמליות לילדים, בני-נוער, וצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים. קרוב ל-300 משתתפים, בגילאי 6-23, נהנים מפעילויות משלבות במשך כל השנה: קייטנות במהלך חופשות חנוכה, פסח, וחודש אוגוסט; תכנית מנהיגות צעירה לבני-נוער וצעירים; סדנאות אינטראקטיביות בנושא שילוב; ומפגשי הורים. ‘שותף’ הוא מקום של קבלה ושילוב עבור כל משתתף, עם ובלי צרכים מיוחדים, בני כל הדתות, ומכל רקע תרבותי וחברתי.

בת’ היא גם פעילה בסצנה התרבותית הירושלמית בשפה האנגלית, שותפה לייסוד ‘תאטרון בתזוזה’, יחד עם בנה הבכור נתן סקופ, וטובי טרכטמן, בשנת 2010. ‘תאטרון בתזוזה’ שואף להביא חוויית תיאטרון איכותית, כובשת ונגישה לקהל הירושלמי הרחב, המוכרים שבהם הוא פרויקט השייקספיר המתקיים בפארק ירושלמי בחודשי הקיץ.

היוזמה מייצגת את מיטב המסורת העתיקה של תאטרון מקומי, יחד עם הכשרה ופיתוח של שחקנים בעלי כישרון ודפוס חשיבה קהילתי. פרויקט השייקספיר של ‘תאטרון בתזוזה’ מושך אלפי חובבי תיאטרון נלהבים דוברי השפה האנגלית מכל רחבי הארץ אל גני בלומפילד, בירושלים. שם, חובבי שייקספיר ותיקים וחדשים נהנים מתיאטרון קלאסי תחת כיפת השמיים, בחינם ולכולם. זוהי אמנות לעם, מידי העם

חינוך – הרב חיים ברובנדר ניצב בחזית התוכניות ללימוד תורה עבור אלפים שהגיעו לישראל כדי לחקור את יהדותם. הוא יצר הזדמנויות לאנשים ברחבי העולם לחזק את זהותם היהודית ואת הקשר שלהם לישראל.  משנת 1967 החל הרב ברובנדר בהוראה לסטודנטים אמריקאים שעשו דרכם לירושלים בעקבות מלחמת ששת הימים. מיד אחריה יסד הרב ברובנדר את ‘ישיבת המִבְתָר’ לגברים, שם לימד תורה ברמה בסיסית, בסביבה אינטלקטואלית פתוחה. בו בזמן, עם ייסודה של ‘מכללת ברוריה’ (כיום, ‘מדרשת לינדנבאום’), הוא חולל מהפכה בלימוד תורה לנשים על ידי הנגשת מחקר טקסטואלי מעמיק ותלמוד בלימודי נשים, תוך סלילת הדרך למען מוסדות לימוד אחרים בסגנון ישיבה לנשים. החל ממלחמת יום כיפור ועד לשנות ה-80′ המאוחרות שירת ברבנות הצבאית של צה”ל.

ב-1999 יסד הרב ברובנדר את ‘עתיד – האקדמיה ליוזמות וכיוונים לתורה בחינוך יהודי’ כמוסד עצמאי כדי להכשיר את מנהיגות העתיד של החינוך היהודי ולהפיח רוח חיים בתחום באמצעות ייצור והפצת חזונות חדשים ואסטרטגיות לטיפול בנושאים מכריעים הצפויים בתחום.

ב- 2007 השיק הרב ברובנדר את  WebYeshiva.org,, הישיבה המקוונת האינטר-אקטיבית הראשונה באינטרנט. מטרת המיזם הייתה להסתמך על המשאב הגדול של מורים איכותיים ועל הרמות הגבוהות של לימוד וידע  שניתן למצוא בירושלים. WebYeshiva.org מציע כיתות לימוד בכל שעות היממה, עם מורים אלה ומביאם אל העולם כולו באמצעות הרשת.

הסברה – פרופסור ג’ראלד שטיינברג הוא נשיא מכון המחקר ‘ NGO מוניטור’ ופרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, שם ייסד את התוכנית בנושא ניהול וישוב סכסוכים ומשא ומתן. ענייני המחקר שלו כוללים  יחסים בינלאומיים, דיפלומטיה וביטחון במזרח התיכון, הפוליטיקה של זכויות אדם וארגונים לא-ממשלתיים (NGOs), פוליטיקה ישראלית ובקרת נשק.

פרופסור שטיינברג יסד את ‘NGO מוניטור’ בעקבות הוועידה העולמית  של האו”ם נגד גזענות שהתקיימה בדרבן דרום-אפריקה בשנת 2001, שבה ארגונים לא ממשלתיים, שמטרתם קידום זכויות אדם ניצלו לרעה את עקרונות המוסר והחוק הבינלאומי. ‘NGO מוניטור’ מספק מידע ומחקרים, מקדם אחריותיות, ותומך בדיון ציבורי מושכל בנושא הדיווחים והפעילויות של ארגונים לא ממשלתיים הטוענים לקידום זכויות אדם ואג’נדות הומניטאריות. ב-2013 קיבל מכון המחקר ‘NGO מוניטור’ את פרס מנחם בגין.

פרופסור שטיינברג פרסם מאמרים אקדמיים רבים, ספרים וסקירות וקיבל מענק מחקר יוקרתי מהקרן הלאומית למדע. נוסף על כך  טורי הדעה שלו בעיתונות פורסמו ב’וול סטרט ג’ורנל’, ‘פיננשיאל טיימס’, ‘ג’רוזלם פוסט’, ‘הארץ’ ובעיתונים רבים אחרים.

תרבות, אמנות וספורט – יורם רענן הוא אחד מאמני בני זמננו המצליחים ביותר כיום. בהשפעת יופייה של ארץ ישראל, מורשתה ואנשיה, אמנותו של רענן הביאה לו תהילה בינלאומית.  ציוריו מוצגים בימים אלה במלון ואלדורף אסטוריה בירושלים, במוזיאון וולפסון לאמנות יהודית בירושלים ובמוזיאונים, גלריות ואוספים פרטיים ברחבי העולם. ציוריו של רענן הם ביטוי של תהילה יהודית קולקטיבית והם מכילים תחושה עזה של אור, עומק של צבע ורוחניות. עבודתו משקפת לעתים קרובות את התנ”ך, הטבע וארץ ישראל.

פרס על מפעל חיים – פרופסור אליס שלוי, מחנכת, פעילה למען מעמד וזכויות האישה, פעילה בנושאי חברה ופרופסור אמריטה בספרות אנגלית, נולדה ב-1926, באֶסֶן, גרמניה. ב- 1934 היגרה עם משפחתה לאנגליה , שם התחנכה, בוגרת אוניברסיטת קיימברידג’ ב- 1947 ובית הספר לכלכלה ומדעי המדינה של אוניברסיטת לונדון ((LSE  ב-1949.

בנובמבר 1949 עלתה לישראל ובין ינואר 1950 עד אוקטובר 1990 לימדה במחלקה ללימודי אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים. במשך תקופה זו החזיקה במספר משרות ניהוליות שונות באוניברסיטה וקיבלה תואר ד”ר (Ph.D) ב-1962.

בין השנים 1975 עד 1990 כיהנה כמנהלת  של  ‘פלך’, בית ספר תיכון פרוגרסיבי, ייחודי לנערות דתיות ובין 1984 עד 2000 הייתה המייסדת ויושבת ראש של ‘שדולת הנשים בישראל’, ארגון, המוקדש לקידום מעמדן של נשים בישראל, שהיה לקבוצה העיקרית בישראל לקידום ענייני נשים. היא הייתה דמות פעילה ומובילה במגוון של תנועות חברתיות, שלום, דיאלוגים בנושאים בין-דתיים ופעילויות פמיניסטיות, הן במסגרות ממסדיות והן במסגרות לא-ממשלתיות. היא קיבלה פרסים רבים, כולל תוארי כבוד ממספר מוסדות להשכלה גבוהה כגון אוניברסיטת בראון, מכון וייצמן למדע, המכון לדת היהודית  ‘היברו יוניון קולג’ ‘, הסמינר התיאולוגי היהודי של אמריקה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב.

בשנת 2007 הוענק לפרופ’ שלוי פרס ישראל על פעילויותיה בתחומי החינוך, הרווחה החברתית וזכויות האדם.

פרס על מפעל חיים – פרופסור אליעזר יפה  ז”ל, פרופסור אמריטוס לעבודה סוציאלית ופילנתרופיה, הגיע לראשונה מארה”ב כמתנדב ב-1957. הוא סיים את הדוקטורט שלו בעבודה סוציאלית בארה”ב, היה ממקימי בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, ומאז סלל את הדרך לשיפור חברתי ופיתוח של המגזרר השלישי בישראל.
פרופ’ יפה הקים את האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית ב -1990 והמשיך לכהן כנשיאה עד פטירתו במאי 2017. כמו כן, התייעץ עם שרים רבים, ראש עיריית ירושלים וגופים רבים במגזר השלישי כדי ליצור תכניות חברתיות עבור אוכלוסיות מוחלשות, ולימד באוניברסיטאות שונות. פרופ’ יפה זכה לשבחים הגבוהים ביותר, בהם גם מנשיא מדינת ישראל על התנדבות יוצאת דופן, פרס כנס שדרות לתרומה לחברה הישראלית, פרס ראש עיריית ירושלים למנהיגות יוצאת מן הכלל בעמותות, פרס רוול לבוגרי ישיבה אוניברסיטי עבור בוגר מצטיין. בשנת 2011 הוענק לו פרס ע”י דובר הכנסת עבור שיפור איכות החיים בישראל ובשנת 2012 הוא קיבל את פרס יקיר ירושלים.

מנהיגות צעירה – סקוט ניס יצר את ‘אגודת לקרוס ישראל’ (Israel Lacrosse Association) בשנת 2010, לפני שעלה רשמית לישראל בשנת 2012. מאמציו הניבו מאות אנשים המבקרים בישראל, וכמה מהם שגם עלו לארץ. סקוט בנה את ה-ILA כדי ליצור הזדמנויות ליהודי התפוצות לבוא לישראל ולהתנסות באופן מעשי בפיתוח הספורט מהבסיס. בזמן הקצר שה-ILA קיימת, מאמציו של סקוט הביאו מאות שחקני, מאמני ושופטי לקרוס יהודיים לישראל. הליגה הראשונה של לקרוס ישראל פועלת זו השנה השלישית, עם שמונה קבוצות – כולל בעיירות-פיתוח בפריפריה כגון קריית גת ושדרות – בהשתתפות שחקנים מכל רחבי ישראל והעולם. הילדים נלהבים מאד והשחקנים באים מרקעים מגוונים, למרות המוניטין של לקרוס כספורט אליטיסטי. ניס עומד בחוד החנית של תוכנית הנבחרת הלאומית של ישראל אשר זכתה לאחרונה במקום השני באליפות אירופה בלקרוס. נוסף על כך, לאחרונה הוכרז כי ישראל זכתה במכרז לאירוח אליפות העולם בלקרוס ביולי 2018. 50 מדינות ו-2000 ספורטאים ישתתפו בתחרות.

מנהיגות צעירה – סרן ליבי וייס גויסה ליחידת דובר צה”ל בשנת 2011 וכיום משרתת כראש מדור דיגיטל בינלאומי. קודם לכן שירתה כראש דסק צפון אמריקה ורואיינה מאות פעמים  אצל סוכנויות החדשות המובילות, במיוחד במשך ‘מבצע צוק איתן’, מטעם צה”ל. וייס גם נסעה עם צה”ל לפיליפינים ולנפאל בעקבות אסונות הטבע שאירעו שם ועמדה בחוד החנית של הכיסוי התקשורתי למשלחות הסיוע ההומניטארי של ישראל  במדינות אלה.

וייס קיבלה גם את אות “מצטיין הנשיא” ב-2014 וכן את מלגת ‘הישג’ היוקרתית לחיילים בודדים. וייס משלימה עתה את תואר ה-MBA שלה בבית הספר לניהול ‘קֶלוֹג’ באוניברסיטת תל-אביב ויושבת במועצת המנהלים של תוכנית מענקי המחקר של ממשלת ישראל.